Pers

https://www.destentor.nl/zwolle/zwollenaar-neemt-alle-600-liederen-van-schubert-op~a7b652cf/

https://www.nporadio4.nl/podium/uitzendingen/740372:2020-04-23-podium

Hij besteedt veel aandacht aan dictie en tekstbeleving (één voorbeeld slechts: 'Die Post' klinkt alleen aan het begin nog verwachtingsvol), hij schuwt accelerandi, rubati en cesuren niet en heeft in Riko Fukuda bovendien een partner van formaat. Extra aantrekkelijk is de gerestaureerde Conrad Graf fortepiano uit 1830 die naadloos past bij het tijdsbeeld dat zanger en pianist oproepen. Het gaat bovenal perfect samen: de licht getinte klankkleuren van de bariton en die van de Graf. Een perfect huwelijk dus. De fraaie opname werd gemaakt in het 'Walhalla van de oude piano's': de studio annex toonzaal en werkplaats van Edwin Beunk in Enschede.

Aart van der Wal, januari 2016

https://www.opusklassiek.nl/cd-recensies/cd-aw/schubert74.htm

recensies Schöne Müllerin:

Het eerste dat bij beluistering opvalt is de verstaanbaarheid - woord voor woord kunnen we de tekst al luisterend volgen, de bijgevoegde tekst is volkomen overbodig. Het afzien van 'belcanto' (zangersmaniertjes) heeft als direct gevolg dat in de dynamiek niet wordt overdreven - geen uitbundig forte of gefluisterd pianissimo. De Graf pianoforte (geen kopie maar een origineel uit 1827, collectie Edwin Beunk) past zich daar voortreffelijk bij aan. Ook pianiste Riko Fukuda volgt Schweppe in haar aandeel op de voet. De opnametechniek hanteert hetzelfde procedé: Dit is geen Müllerin voor de concertzaal maar voor de huiskamer, en zo komt de opname ook bij de luisteraar binnen. Heerlijk intiem, zonder fratsen. Alsof Schubert en zijn vriend Johann Michael Vogl bij u in de woonkamer musiceren.

Siebe Riedstra, oktober 2019

https://www.opusklassiek.nl/cd-recensies/cd-sr/srschubert24.htm

Schweppe hat sich zu einer schlichten und schnörkellosen Interpretation entschlossen. Bei ihm klingt der Zyklus wie eine Sammlung von Volksliedern. Im Booklet gibt er Einblick in sein Konzept: „In meiner Interpretation dieser Lieder versuche ich, den Absichten Schuberts so nahe wie möglich zu kommen, indem ich nicht so sehr vom Belcanto ausgehe, sondern von der Deklamation des Textes.“ Er wolle dem „Gesangsstil unserer heutigen Zeit entgehen“ und trete an „Schuberts Lieder vom 18. Jahrhundert aus“ heran. Das funktioniert natürlich nur dann, wenn die Lieder so deutlich und klar gesungen werden wie durch Schweppe. Die Authentizität wird noch dadurch gesteigert, dass ein Instrument des deutsch-österreichischen Klavierbauers Conrad Graf von 1827.

Rüdiger Winter, 'Immer dem Bache nach', http://operalounge.de/cd/und-immer-bache-nach

  • YouTube
  • Facebook
  • Instagram